5 tips om af te vallen op de lange termijn

5 tips om af te vallen op de lange termijn

15 september 2020 Uit Door Redactie

Afvallen kan met behulp van een dieet. De valkuil hier is meestal dat je in een korte tijd drastische aanpassingen maakt aan je eetpatroon die je niet op de lange termijn kunt volhouden. Voordat je het weet zitten alle kilo’s die er in een korte tijd af zijn gegaan er weer aan. Valkuilen die je tegenkomt zijn enorme eetbuien, jezelf compenseren met eten en onrealistische verwachtingen hebben. In dit blog delen we een aantal manieren hoe je op een gezonde manier kunt afvallen en hoe je het op de lange termijn vol kunt houden. 

 

Stel realistische doelen 

Het allerbelangrijkste is om een realistisch en haalbaar doel voor jezelf te stellen. Zo kun jij je eigen kunnen ook niet overschatten. Er zijn namelijk genoeg mensen die Googlen op ‘Hoe kan ik in een week 5 kilo afvallen?’. Waarschijnlijk kon je het zelf al bedenken, maar dit doel is niet realistisch. Wat wel een realistisch doel is: ‘Iedere week wil ik 0,5 tot 1 kg afvallen’, of ‘Over een half jaar wil ik 6 kg zijn afgevallen’. Vind je het zelf lastig om een realistisch doel te stellen? Vraag dan hulp aan mensen om je heen die er wel verstand van hebben zoals in de sportschool  bijvoorbeeld. 

 

Neem de tijd om te eten

Een grote misstap die wij in het dagelijks leven maken is dat we geen tijd nemen om te eten. Op werk kan het zo zijn dat je even snel je lunch achterover kiepert en tegelijkertijd doorgaat met je taken, of als je ervoor kiest om te eten bij de tv dan heb je ook niet je aandacht erbij. Als je namelijk wel eet met aandacht zorgt dat ervoor dat je minder eet. 

 

Pas je eetpatroon stapsgewijs aan 

Wanneer je normaal iedere dag wel iets snoept, frisdrank drinkt en geen gezond beleg kiest voor op brood, dan is het moeilijk om dit allemaal in een keer te schrappen. Maak kleine aanpassingen door eerst te kiezen om overdag geen frisdrank meer te drinken. Eet vervolgens geen snoep meer na het avond eten en kies er daarna voor om gezonder broodbeleg in te kopen. Zo kan je lichaam hier langzamerhand aanwennen en hou je gezond eten op de lange termijn vol.

 

Zorg voor genoeg beweging en doe dit met plezier

Zoals je al weet is het belangrijk en gezond om genoeg te bewegen. Maar dit is lastig vol te houden als je er geen plezier in hebt. Gelukkig zijn er talloze manieren te verzinnen om lekker te bewegen. Denk bijvoorbeeld aan een teamsport, een rondje wandelen door het bos, danslessen volgen of een vechtsport beoefenen. Als je eenmaal iets gevonden hebt dat je leuk vindt zorg er dan voor dat je geen een keer overslaat. Na die ene keer zal je al snel weer de neiging hebben om het over te slaan. 

 

Hulpmiddelen bij het afvallen 

Veel mensen zijn op zoek naar een wondermiddeltje die kan helpen bij het afvallen. De dieet markt speelt hier goed op in door producten aan te bieden zoals fat burners. Helaas werkt het nog altijd zo dat je minder calorieën moet eten dan dat je verbrand. Alleen dan pas val je af. Een product dat wel kan helpen om je eetlust te verminderen is hennepzaadolie, ook wel CBD olie genoemd. Dit is een plantaardige olie die wordt gewonnen uit de hennepplant. Het gebruik ervan is volkomen veilig want er zijn geen bijwerkingen van bekend. CBD olie kopen kan gewoon snel en makkelijk online. Als je misschien denkt dat dit iets voor je is adviseren wij wel om je even goed in te lezen.