Mijn ervaring met het opzetten van een winkeltje

Mijn ervaring met het opzetten van een winkeltje

12 juli 2020 Uit Door Redactie

Misschien is het u opgevallen dat u in de tijden van corona meer en meer advertenties langs heeft zien komen van kleine en lokale winkeltjes. Dit is omdat veel mensen aan het ondernemen zijn geslagen in deze tijd van quarantaine. Zelf ben ik ook een van deze mensen en ben ik twee maanden geleden een sieradenwinkeltje begonnen op Instagram. In deze blog leest u meer over mijn ervaring. 

Het idee

Ik ben altijd al een creatieveling geweest en sieraden maken stond al een tijdje op mijn lijstje van dingen die ik wilde proberen. Toen ik mij een keer verveelde tijdens de periode van vrijwillige quarantaine, besloot ik eens op internet te zoeken naar onderdelen voor sieraden. Het viel mij op dat onderdelen heel goedkoop waren, maar dat je ze alleen in grote aantallen kon kopen. Als student bedrijfskunde met een interesse in ondernemen, zag ik hier een kans. Zo ontstond het idee om mijn eigen online sieraden winkeltje te beginnen. Ik besloot om het klein te beginnen door mijn producten aan te bieden op Instagram. 

Voorbereidend onderzoek

Het idee was natuurlijk hartstikke leuk, maar nu moest ik nog uitzoeken hoe ik dit aan ging pakken. Op Instagram ging ik op zoek naar soortgelijke winkeltjes om hun werkwijze te bestuderen. Ook ging ik op internet op zoek naar een goede aanbieder voor onderdelen. Toen ik deze gevonden had, bestelde ik een zo klein mogelijke batch om de kwaliteit te bekijken. Het bleek dat de onderdelen al snel verkleurde en het was dus maar goed dat ik dit eerst had uitgetest voordat ik mijn producten ging verkopen. Dit is dan ook een grote tip voor alle toekomstige ondernemers: Test uw product eerst zelf uit voordat u het aanbiedt. Tot slot ging ik op zoek naar geschikt verpakkingsmateriaal om mijn sieraden zo veilig mogelijk te verzenden naar toekomstige klanten. Toen mijn winkel bijna online kon gaan, maakte ik van alle sieraden al een aantal stuks. Zo konden deze meteen de deur uit als ik iets verkocht had. 

Marketing

Aangezien ik besloten had mijn producten aan te bieden op social media, deed ik al mijn marketing via Instagram. Een aantal weken voor de start van mijn winkeltje, deelde ik een aantal ‘sneakpeeks’ om interesse te creëren en volgers te krijgen. Op de dag zelf deelde ik een aantal mooie foto’s van mijn producten en vroeg ik al mijn vrienden en familie om deze posts te delen. Nu mijn winkel een beetje loopt, probeer ik ook regelmatig leuke acties te doen. Zo deed ik laatst een winactie en heb ik een aantal keer een kortingscode geplaatst. Ook hoop ik in de toekomst een aantal bekende instagram influencers mijn producten te laten testen in de hoop dat zij dit delen op hun kanaal.